Vaden, som ellers umiddelbart kan se gold ud, er fuld af liv. Når der skal kigges nærmere på dyrenes livsbetingelser, livsfunktioner og tilpasninger til livet i og på vadefladen, kan man bruge Vadehavsbingo til at skærpe elevernes fokus.
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Dyr og planter
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
- Organismer
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Evolution
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Denne opgave kan bruges som den første undersøgende introduktion, hvor man sætter nysgerrighed og undren i fokus, eller man kan arbejde med andre opgaver fra temaet "Det store ta' selv bord". Opgaverne kan opbygge en god forforståelse, inden man tager til Vadehavet og laver Vadehavsbingo.
- Tag ud på vadefladen når det er lavvande
- Del klassen op i grupper, udstyr dem med en greb og lad dem grave i vaden. Lad dem evt. bruge rejehov eller si i det lave vand
- Gå på jagt efter dyrene og se om I kan få hele pladen fyldt ud
- Der skal graves temmelig dybt for at komme ned til sandormene – ca. 1½ grebstik ned.
- Print og laminer Vadehavsbingo
- Skaf greb, bakker/vadeslæder og lupper
- Skaf sier eller evt. rejehove
- Husk at tjekke tidevandet den dag I vil på vaden
- Book evt. en tur på vaden med en naturvejleder - de har grej og udstyr