I vikingetiden fungerede Vadehavet som en slags motorvej til Ribe. Handlende fra mange lande kom til byen ad vandvejen. De medbragte produkter og råvarer, som de lokale håndværkere benyttede sig af. Det ved vi fra arkæologiske fund.
Eleverne skal arbejde med at forholde sig til, og illustrere, Vadehavets og handlens betydning for vikingetidens Ribe.
Man kan også vælge at sætte det i perspektiv til verden i dag. Eleverne kan lave små film, tegninger, malerier, relieffer eller skulpturer.
Denne opgave var en del af oplæggene til Børnenes Efterårsudstilling 2011 – Vadehavets Natur, Kunst og Kultur.
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt
- Udstilling og formidling
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
- Tegning og grafik
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
- Familie og fællesskaber
Efter 6. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
- Det lokale, regionale og globale
- Sæt dig ind i Vadehavets- og handlens betydning for vikingetidens Ribe
- Beslut om I vil besøge Museet Ribes Vikinger før, under eller efter forløbet (I er meget velkomne til fx at komme for at iagttage detaljer ved genstandene og tegne skitser)
- Vælg hvilke produkter du vil lade eleverne arbejde med
- Skaf male-/tegnegrej eller adgang til pc, kamera eller mobiltelefoner
- Introducér eleverne for emnet omkring Vadehavets- og handlens betydning for vikingetidens Ribe
- Hvis klassen tidligere har arbejdet med vikingetiden, kan eleverne lave teaminterviews (inspireret af Cooperative Learning), som vil hjælpe dem til at huske det de allerede ved
- Skaf materialer om handel i vikingetiden fra skolebiblioteket. Se litteratur og links nedenfor
- Vis eleverne foto af fund fra Museet Ribes Vikinger (se nedenfor) eller besøg museet
- Eleverne laver små film, tegninger, malerier, relieffer eller skulpturer
Teaminterview:
Eleverne arbejder i grupper på fire. Fortæl dem, hvor længe de skal arbejde.
Trin 1:
I hver gruppe rejser et medlem sig, og de andre i gruppen interviewer ham/hende: ”Hvad ved du om vikingerne?, hvem handlede vikingerne med?, hvad havde stor værdi i vikingetiden…?”, osv. Lav evt. spørgsmålskort til eleverne.
Trin 2:
Når tiden er udløbet, sætter den interviewede sig igen og de andre takker for svarene
Trin 3:
Efter tur rejser de andre medlemmer sig og bliver interviewet