Vadehavet har et rigt dyreliv, men det er svært at få øje på, da det meste lever under sand- og vandoverfladen. Gennem denne opgave synliggøres dyrelivet i vadefladen, og der arbejdes med hvor mange dyr der egentlig er. Der anvendes begreber som antal/m2, antal/km2 og grafiske afbildninger.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Undersøgelser i naturfag
Matematik
Efter 6. klasse
Matematiske kompetencer: Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik
- Problembehandling
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Undersøgelser i naturfag
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Arbejdsark
Tag ud til vadefladen ved lavvande og del klassen op i grupper. Eleverne skal nu lave en kvadratmeter på vadefladen vha. snor og pløkker og tage et billede af området. Derefter skal de grave sandet væk i kvadratet ned til 25 cm dybde, sigte sandet fra hullet og gemme alle dyrene de finder, i spanden.
Identificer i fællesskab de forskellige dyr, tæl dem og skriv resultatet ind i arbejdsskemaet.
Marker dernæst et nyt område med rammen og læg alle dyrene indenfor det markerede område. Tag så endnu et billede.
Øvelsen kan gentages forskellige steder på vadefladen. Vælg f.eks. et område, hvor bunden er blød og et hvor den er hård og fast.
Når I kommer hjem, kan I taste jeres tal ind i et Excel-regneark og lave grafer og andre grafiske afbildninger af jeres fund.
- Udvælg en vadeflade I vil besøge og tjek tidevandet.
- Print arbejdsark og bestemmelsesark. Bestemmelsesarkene kan med fordel lamineres, så de ikke bliver våde.
Find materialer frem til turen:
- Snor og fire pløkker til hver gruppe, til at lave en ramme på 1 kvadratmeter
- Digitalkamera / mobiltelefon
- En greb til hver gruppe
- En sigte/si til hver gruppe med hulstørrelse 1 mm.
- En spand til hver gruppe
- Evt. følgende grej: rejehov, faghusnet eller andet (undersøg gældende regler, herunder krav om fisketegn)
Mest ideel fra april til oktober.