Denne opgave benytter sig af en botanisk undersøgelsesmetode - Raunkiærs cirkel. Eleverne kaster en ring tilfældigt fire gange i hvert af følgende områder: vade, en opskylslinje, på marsken og på diget. De tæller antallet af forskellige planter og tager en jordprøve. Observationerne noteres på arbejdsarket.
Du kan med fordel vælge at arbejde med planter og tilpasning inden turen.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Evolution
- Undersøgelser i naturfag
- Økosystemer
Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi
- Naturgrundlag og levevilkår
- Undersøgelser i naturfag
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
- Introducer opgaven
- Lad eleverne arbejde ud fra instruktionen på arbejdsarket
- Lad eleverne fremlægge deres observationer for klassen
- Beslut hvor ved Vadehavet I vil tage hen
- Print arbejdsarket
- Skaf en ”Raunkiær-cirkel” (eller lav selv en lille ring af pil), ske, bæger, vand og skrivegrej til hvert hold.
Sidst på foråret, sommer og efterår
Minimum 4 timer ved Vadehavet