Eleverne "rejser", ligesom trækfugle, fra deres yngleområde til deres vinterkvarter og tilbage igen. På deres trækrute kan de vinde og tabe energipoint. Målet er at ankomme til yngleområdet med flest mulige energipoint, for derefter selv at kunne yngle. Spillet er et kæmpeformat af et brætspil, der kan lægges ud i skolegården, i klasseværelset eller hvor det nu passer bedst. Spillet kan både spilles på tysk og dansk.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Naturen lokalt og globalt
Tysk
Efter 7. klasse
Mundtlig kommunikation: Eleven kan kommunikere på tysk mundtligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog
- Samtale
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Evolution
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Læg alle spillebrikkerne ud så de danner en spilleplade (V-, S,- eller cirkelformat). Husk at tallenes rækkefølge skal være korrekt.
Del eleverne i to- eller tre-mandsgrupper og udlever et ”pas”, skrivebræt og blyant til hver gruppe. Grupperne skal vælge hvem, der skal være spillebrik (1 person) og hvem der skal føre regnskab (1-2 personer).
Den gruppe med den yngste ”spillebrik” starter.
Lad grupperne skiftes til at slå med terningen. Når spillebrikken lander på et felt læses teksten på feltet og de to andre i gruppen sørger for at tælle energipoint og notere det i passet, samt angive de ord med fed, der står på spillefeltet.
Når man er død, eller har gennemført hele rejsen, noteres resultatet på bagsiden af passet.
Man kan vælge at udlevere en terning til hver gruppe eller have en fælles terning.
Har man en fælles terning, bør antallet af grupper ikke overstige fire.
- Print spillefelterne ud og laminer dem
- Print passene og clips dem sammen til et hæfte. Der skal være et hæfte til hver gruppe
- Find skrivebræt og en eller flere terninger.
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.