Livet i Tøndermarsken har gennem århundreder været et liv med vand. Tidevand, stormfloder og vinteroversvømmelser har formet både landskab og mennesker.
Tidevand og stormfloder har været afgørende for livsvilkårene i marsken - de har givet muligheder og sat grænser. Marskboerne har udnyttet mulighederne og løbende forsøgt at gøre livsvilkårene endnu bedre. Bl.a. gennem byggeri af diger, værfter, sluser og kanaler.
Men i forsøget på at "tøjle" marsken har marskens indbyggere skabt nye udfordringer: Vinteroversvømmelser, som er åvand der ophobes bag diget, når sluseportene er lukkede i længere tid pga. storm. Et problem der først blev løst i Tøndermarsken med afvandingen omkring 1930.
I Ribemarsken er bagvand, som det kaldes, stadig et vilkår.
Eleverne skal lave billeder eller skulpturer som fortæller om menneskenes liv i marsklandskabet.
På arbejdsarket ”Marskens mennesker og landskab” kan du læse mere. Se nedenfor!
Denne opgave var del af oplæggene til Børnenes Efterårsudstilling 2011 – Vadehavets Natur, Kunst og Kultur.
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
- Tegning og grafik
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
- Kronologi
Efter 6. klasse
Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
- Historisk bevidsthed
Efter 9. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Det lokale, regionale og globale
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Naturgrundlag og levevilkår
- Læs "Marskens mennesker og landskab"
- Vælg hvilket materiale I skal arbejde med
- Beslut om I vil besøge Højer Mølles udstilling før, under eller efter forløbet
- Skaf male/tegnegrej
- Planlæg en tur ud i landskabet
Introducer eleverne for emnet omkring marskens mennesker og landskab.
- Besøg evt. Højer Mølles marskudstilling og book evt. en formidler
- Forslag til lærerens læsning: "Både og bådfolk i marsken", Andreas Møller, Fiskeri- og Søfartsmuseet
- Vis eleverne fotos (Se arbejdsark)
- Eleverne laver malerier, relieffer eller skulpturer.
Minimum 6-8 lektioner.