Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede
Linjetaksering

Brug linjetakseringsmetoden til at arbejde med undersøgelse af de fysiske forhold, der betinger planters zonering i en bestemt biotop.
Udspænd en snor mellem to stokke fra vadefladen og ind i landskabet.
Lad eleverne registrere plantearterne for hver meter.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Biologi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi

  • Evolution
  • Undersøgelser i naturfag
  • Økosystemer

Geografi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Undersøgelser i naturfag

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Undersøgelser i naturfag
  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

 

Sådan gør du

Eleverne arbejder ud fra arbejdsarkene med opgaverne.

Opgave 1

  • Find et område hvor plantedækket er varieret og hvor selve vaden når op til en lille strandvold/forlandsskrænt
  • Anbring den ene stok ude på den frie havbund, og den anden 20 meter inde på marsken
  • Udspænd snoren mellem de to stokke og sørg for at den er vandret ved hjælp af libellen
  • Læg målebåndet mellem de to stokke således at 0 starter ude på vaden
  • Nu skal I registrere plantearterne for hver meter
  • I starter ude på vaden og kigger på planterne (max 50 centimeter fra snoren på hver side)
  • Indfør planternes navne i skemaet efterhånden som de dukker op langs jeres linje
  • I skal også måle afstanden fra snoren og ned til jorden for hver meter
  • Resultaterne skrives i skemaet på arbejdsarket
  • Se tegninger på arbejdsarket

Opgave 2

  • Tag jordprøver og put dem i poser mærket med metermål for, hvor prøven er taget
  • Når I kommer hjem, kan I undersøge jordbunden for vandindhold, humusindhold og pH-værdi
  • Resultaterne skrives i skemaerne på arbejdsarket

Opgave 3

  • Tag fem eksemplarer af hver plante med hjem, så I kan undersøge planternes salttolerance - altså hvor meget salt de enkelte planter kan tåle før de dør?

 

Forberedelse

Du skal bruge følgende til forløbet:

  • 1 målebånd
  • 2 stokke på ca. 1½ meters højde
  • 25 meter murersnor
  • Evt. 1 libelle (instrument der måler vinkler i lodret og vandret plan)
  • Blyanter
  • 1 tommestok
  • Bestemmelsesnøgle til planter (evt. flora)
  • Poser til jordprøver (hvis ikke jorden testes på stedet )
  • Labels til poser
  • Vandfast tusch
  • Vægt med 0,1 grams nøjagtighed
  • Gasbrænder
  • Ildfast skål på stativ
  • 25 kolber/vaser
  • Salt
  • Udstyr til måling af pH-værdi, fx Ohlsens enke

 

Varighed
Yderligere oplysninger til periode

Sidst på foråret, sommer og efterår

 

Beskrivelse til varighed

Minimum 4 lektioner ude ved Vadehavet og minimum 2 på skolen

 

Vis ikke på profil
Tilsluttet
Fokus
Arbejdsark
Titel
Linjetaksering opgave 1
Download tekst
Se mere her!
Titel
Bestemmelsesark - Vadehavets Planteliv
Download tekst
Se mere her!
Titel
Faktaark - Kveller eller salturt
Download tekst
Se mere her!
Titel
Faktaark - Læge-kokelare
Download tekst
Se mere her!
Titel
Faktaark - Strand-malurt
Download tekst
Se mere her!
Titel
Faktaark - Tætblomstret Hindebæger
Download tekst
Se mere her!
Titel
Faktaark - Vadegræs eller spartina
Download tekst
Se mere her!
Titel
Vadehavets strandenge
Download tekst
Se mere her!
Skjul kontaktformular
Afbrudt