Vadefladen er fuld af liv, men det kan være svært at få øje på. Ved hjælp af simple redskaber, synliggøres livet under overfladen og sammenlignes med andre steder på vadefladen. I denne opgave er der fokus på ormene.
Opgaven kan med fordel laves i forlængelse af opgaven - 'Kvadratmeteren'.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Undersøgelser i naturfag
Matematik
Efter 6. klasse
Matematiske kompetencer: Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik
- Problembehandling
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Undersøgelser i naturfag
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Tal med eleverne om hvad begrebet "mange" er, og snak om hvorfor der mon er så mange orme. Giv dernæst eleverne lidt baggrundsviden ved hjælp af faktaarket om sandorm og frynseorm eller ved at se Naturnørd's film om sandorm.
Tag på tur ud til Vadehavet ved lavvande, og find et godt område hvor I kan se mange sandorme-hobe. Lav en kvadratmeteren med et stykke snor og fire pløkker på vadefladen og lad eleverne tælle, hvor mange sandorme-hobe der er. Benyt arbejdsarket 'Hvor mange sandorm'.
Sæt kvadratmeteren op forskellige steder på vadefladen og tæl igen – notér alle tallene i arbejdsarket.
Uddel opgavearket 'Frynseorm og sandorm', og lad dernæst eleverne grave efter ormene.
- Kopier arbejdsarkene til eleverne
- Find snor, pløkker og et målebånd til at lave kvadratmeteren
- Tjek tidevandet på www.dmi.dk
- Pak greb til at grave i vadefladen