Den ellers golde vadeflade er fuld af liv. De to beboere, sandormen og frynseormen, er gode eksempler til at vise dyrenes livsbetingelser, livsfunktioner og tilpasninger til livet i vadefladen.
Opgaven består af noget forberedelse hjemme på skolen og derefter en tur til Vadehavet.
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
Krop og bevægelse: Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
Arbejd evt. med opgaven Lær om sandorm og frynseorm.
Se evt. Naturnørds lille film om sandorm
Tag ud på vadefladen, når det er lavvande.
Del eleverne i grupper. Brug en greb til at grave orme op, lad eleverne finde dem i det opgravede materiale og giv dem tid til at studere ormene nærmere. Lad eleverne sammenligne de to orme – hvad er forskellen? Hvorfor ser ormenes hoveder ud som de gør? En god idé er at lade eleverne tegne de to orme.
Der skal nogle steder graves temmelig dybt for at komme ned til sandormene – ca. 1½ grebstik ned.
- Introducér frynseormen og sandormen (også gerne flere af Vadehavets dyr) på forhånd
- Skaf greb, bakker/vadeslæder og lupper
- Husk at tjekke tidevandet den dag, hvor I vil til Vadehavet
- Book evt. en tur til Vadehavet med en naturvejleder
Læs fortællebogen Frynseormen Frønse og Sandormen Pølle højt for eleverne igen.
Tal om tekst og billeder og lad børnene supplere med deres viden.
Farvelæg ormene på malebogssiden.
Bedst fra april til oktober.
En time hjemme til oplæsning og samtale.
To-tre timer ved vaden.
En time hjemme til oplæsning, samtale og farvelægning.