Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede

Har du været på vaden, kender du sikkert også sandormens små tuer. I arbejdet med denne opgave, vil eleverne få kendskab til sandormen og frynseormen. Sandorm og frynseorm er meget almindelige på sandbund i Danmark, og specielt i Vadehavet er der mange, og de er lette at finde.
Der er opgaver til både at arbejde hjemme på skolen og ude på vaden.
Her findes faktaark, malebogsside og fortællebog lige til at printe ud.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

  • Dyr og planter

Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på

  • Fortælling

Natur/teknologi
Efter 2. klasse

Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller

  • Faglig læsning og skrivning

Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

 

Før besøget
  • Læs fortællebogen "Frynseormen Frønse og Sandormen Pølle" højt for eleverne eller lad dem læse bogen selv 
  • Tal om tekst og billeder
  • Suppler med viden fra faktaarkene
  • Se på billederne på bestemmelsesarkene
  • Se fx Naturnørd's lille film om sandorm

 

Under besøget
  • Tag ud på vaden, når det er lavvande
  • Grav efter sandorm og frynseorm
  • Se og mærk på ormene (OBS: de store frynseorme kan godt finde på at bide)
  • Lav "Sandormevæddeløb": Læg ormene på række og se, hvilken der først graver sig ned igen
  • Bliv evt. inspireret af opgaven "Grav frynseorm og sandorm"

 

Forberedelse
  • Print fortællebogen (Vælg evt. indstillingen "Booklet", så bliver det til et lille hæfte)
  • Print faktaarkene og malebogssiden
  • Skaf farver
  • Print bestemmelsearkene
  • Laminer evt. arkene
  • Beslut hvor I vil tage hen. (Sandormen lever på steder i Vadehavet, hvor der er sandvade. Man kan genkende deres tuer)
  • Tjek tidevandet - Ta’ på tur, når det er lavvande
  • Print arbejdsark fra opgaven "Grav sandorm og frynseorm"
  • Skaf greb, bakker og lupper
  • Book evt. en tur på vaden med en naturvejleder, så har de grejet I skal bruge 

 

Efter besøget
  • Læs fortællebogen "Frynseormen Frønse og Sandormen Pølle" igen
  • Tal om tekst og billeder og lad eleverne supplere med deres viden
  • Farvelæg ormene på malebogssiden

 

Varighed
Yderligere oplysninger til periode

Bedst fra april til oktober.

Beskrivelse til varighed

En time hjemme til oplæsning og samtale.
To-tre timer ved vaden.
En time hjemme til oplæsning, samtale og farvelægning.

 

Vis ikke på profil
Tilsluttet
Fokus
Skjul kontaktformular
Afbrudt