Mange børn og voksne er ”tingfindere”. Tag på tur ved Vadehavet og saml opskyl. I kan måske finde muslingeskaller, sepiaskaller, krabbeskjold, gummihandsker, plastikdunke og meget andet. Tag det med hjem - fx som model for iagttagelsestegninger - sorter det i affaldsfraktioner, og smid det til restaffald eller genbrug.
Børnehaveklasse
Kreative og musiske udtryksformer: Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Ved Vadehavet samler I alle former for opskyl og affald.
Skaf:
- Papir, blyanter, farvekridt eller farveblyanter
- Karton til indramning
- Evt. bøger som ”Strandens dyr og planter”, Tommy Dybbro, Danmarks naturfredningsforening og Politikens forlag.
- Evt. app'en BeachExplorer
- Find et passende sted til udstilling.
Lad evt. alle børnene lave en vadeslæde til at transportere de fundne ting til og fra skolen.
- Snak om hvor fundene kommer fra - er det natur eller affald?
- Lad eleverne vælge et motiv og tegne en let blyantskitse, som farvelægges eller lad dem arbejde udelukkende med blyant
- Lad eleverne skrive på billedet hvad det forestiller, hvor det er fundet, hvem der evt. har lavet det og hvornår
- Når billederne er færdige, indrammes de
- Gennemgå alle billeder og giv positiv kritik.
- Udstil billederne på skolen og hold fernisering.
Den lette version:
Find det motiv i malebogen der svarer til elevernes fundne opskyl, og lad eleverne farvelægge tegningen ud fra betragtninger af opskyllet.