Lav vådfiltede billeder eller stolehynder af vadefugle, og lær om hvorfor uld kan filte efter en inspirationstur til Vadehavet. Hjemme på skolen kan eleverne læse om fuglenes levevilkår på faktaark, og tilegne sig viden om uldens egenskaber og forarbejdningen af denne.
Håndværk og design
Efter 3./4./5./6. klasse
Håndværk – forarbejdning: Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer
- Teknikker
Håndværk og design (Valgfag)
Efter 8./9. klasse
Håndværk – forarbejdning: Eleven kan målrettet og sikkert anvende værktøjer, redskaber og maskiner til forarbejdning af materialer
- Teknikker
Håndværk – materialer: Eleven kan selvstændigt forarbejde mangeartede materialer i forhold til produktets funktion og udtryk
- Materialeforarbejdning
Lad eleverne læse om vadefuglene på faktaarkene og kig måske på udstoppede fugle. Tal med eleverne om fuglenes farver, næbbets form og benenes længde, så de er forberedte på turen til Vadehavet.
Tegn eller tag billeder af de fugle I ser. Læg igen særligt mærke til fuglenes farver, næbbets form og benenes længde.
Print faktaark om vadefugle og fakta om uld
Skaf:
Råuld eller hvid/lys grå karteflor
Farvet karteflor
Bambusmåtter
Sæbespåner
Piskeris
Evt. lupper og karter
Book evt. en naturvejleder.
Lad eleverne vælge hvilken fugl de vil filte et billede af. Læs evt. faktaarkene igen.
Derefter designer eleverne, ud fra deres idéskitser, det endelige billede.
Læs arket med "Fakta om uld" og kig nærmere på råulden - gerne gennem lup. Sammenlign evt. med et menneskehår.
Følg arbejdsgangen til "Filtning af vadefugle" og planlæg materialeforarbejdningen.
Det er godt at lave udendørs, da det sviner en del.
Man kan også vælge at nålefilte fuglen på det vådfiltede stykke bagefter.
Hjemme 45 min. - Ude to timer - Hjemme fire lektioner