I 1959 blev der for første gang stillet forslag om anlæggelse af en fast forbindelse til Fanø. Med afsæt i artiklen ”Fanø i en skæbnetime” fra Berlingske Aftenavis 1959, forbereder eleverne i grupper en paneldebat for og imod en fast forbindelse.
Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
- Sammenhæng
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
- Afkodning
- Tekstforståelse
Historie
Efter 9. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Det lokale, regionale og globale
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling
- Medier og politiker
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Naturgrundlag og levevilkår
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
- Alle elever læser ”Fanø i en skæbnetime”
- Udlever aktivitetsarket med opgaveformuleringerne
- Eleverne forbereder nu deres argumentation og præsentationen af denne
- De kan lave tegninger, modeller eller digitalt præsentationsmateriale
- De kan søge flere oplysninger på internettet eller evt. ved et besøg på lokalarkiverne
- Afsluttende fremlægger de to parter deres argumentation i en paneldebat
- Invitér evt. en anden klasse som tilskuere
- Del klassen i for og imod-grupper
- Print artiklen
- Skaf materialer til tegninger, modeller eller andet præsentationsmateriale
- Lav evt. aftaler med lokalarkivet