Hvilke livsvilkår havde et barn i årene 1890 – 1920 i Vadehavsområdet?
Omdrejningspunktet er de materielle kår, hverdagslivet og betingelserne for børn i en given periode, i relation til fiskeriet.
Der tages udgangspunkt i hvordan man som barn kunne opleve tiden, og der arbejdes med datidens arbejde i fiskeriet (både krogfiskeri og snurrevodsfiskeri), maden, boligen, familien, tøjet, fritiden og troen.
Eleverne kan besøge Fiskeri- og Søfartsmuseets fysiske miljøer både indendørs og udendørs. Gennem elevernes egne oplevelser i Fiskeri- og Søfartsmuseets udstillinger og/eller deltagelse i museets aktiviteter, lægges der vægt på at de beskriver og udtrykker nogle af de livsvilkår, man havde som barn i Vadehavsområdet. Eleverne skal gennem små film, it-collager, tegninger, malerier, relieffer eller et skulpturelt udtryk, fortælle en historie om vilkårene for en fiktiv fiskerfamilie fra Esbjergegnen.
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt
- Udstilling og formidling
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Tegning og grafik
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
- Livsgrundlag og produktion
Efter 6. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
- Det lokale, regionale og globale
Efter 9. klasse
Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- Historiske scenarier
Introducer eleverne for emnet "Vi fiskede fra Esbjerg".
- Arbejd med elevernes forforståelse. Hvad ved de allerede om emnet?
- Vis eleverne billeder fra billedsiderne - se nedenfor
- Besøg Fiskeri og Søfartsmuseet
- Eleverne laver små film, it-collager, tegninger, malerier, relieffer eller skulpturelle udtryk
Tænk – Par – del:
- Inddel klassen i grupper på fire, som igen består af to makkerpar
- Tænk: Start med at alle eleverne individuelt får 2-3 minutter til at tænke og evt. skrive hvad de ved om emnet
- Par: Lad eleverne, to og to, fortælle hinanden hvad de ved. Fortæl dem at de skal lytte godt efter, fordi de bagefter skal fortælle videre hvad makkeren har sagt
- Del: I firmandsgrupper, eller samlet i plenum, fortæller eleverne nu, hvad de ved om emnet.
- Vælg hvilket materiale I skal arbejde med
- Beslut om/hvornår I vil besøge Fiskeri og Søfartsmuseet
- Skaf male/tegnegrej
Minimum 6 lektioner.