Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede

Hvilke livsvilkår havde et barn i årene 1890 – 1920 i Vadehavsområdet?
Omdrejningspunktet er de materielle kår, hverdagslivet og betingelserne for børn i en given periode, i relation til fiskeriet.
Der tages udgangspunkt i hvordan man som barn kunne opleve tiden, og der arbejdes med datidens arbejde i fiskeriet (både krogfiskeri og snurrevodsfiskeri), maden, boligen, familien, tøjet, fritiden og troen.

Eleverne kan besøge Fiskeri- og Søfartsmuseets fysiske miljøer både indendørs og udendørs. Gennem elevernes egne oplevelser i Fiskeri- og Søfartsmuseets udstillinger og/eller deltagelse i museets aktiviteter, lægges der vægt på at de beskriver og udtrykker nogle af de livsvilkår, man havde som barn i Vadehavsområdet. Eleverne skal gennem små film, it-collager, tegninger, malerier, relieffer eller et skulpturelt udtryk, fortælle en historie om vilkårene for en fiktiv fiskerfamilie fra Esbjergegnen.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Billedkunst
Efter 5. klasse

Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt

  • Udstilling og formidling

Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering

Tegning og grafik

Historie
Efter 4. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Livsgrundlag og produktion

Efter 6. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Det lokale, regionale og globale

Efter 9. klasse

Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid

  • Historiske scenarier

 

Sådan gør du

Introducer eleverne for emnet "Vi fiskede fra Esbjerg".

  • Arbejd med elevernes forforståelse. Hvad ved de allerede om emnet?
  • Vis eleverne billeder fra billedsiderne - se nedenfor
  • Besøg Fiskeri og Søfartsmuseet
  • Eleverne laver små film, it-collager, tegninger, malerier, relieffer eller skulpturelle udtryk

Tænk – Par – del:

  • Inddel klassen i grupper på fire, som igen består af to makkerpar
  • Tænk: Start med at alle eleverne individuelt får 2-3 minutter til at tænke og evt. skrive hvad de ved om emnet
  • Par: Lad eleverne, to og to, fortælle hinanden hvad de ved. Fortæl dem at de skal lytte godt efter, fordi de bagefter skal fortælle videre hvad makkeren har sagt
  • Del: I firmandsgrupper, eller samlet i plenum, fortæller eleverne nu, hvad de ved om emnet.

 

Forberedelse
  • Vælg hvilket materiale I skal arbejde med
  • Beslut om/hvornår I vil besøge Fiskeri og Søfartsmuseet
  • Skaf male/tegnegrej
Varighed
Beskrivelse til varighed

Minimum 6 lektioner.

 

Vis ikke på profil
Tilsluttet
Arbejdsark
Titel
Billeder - Vi fiskede fra Esbjerg
Skjul kontaktformular
Afbrudt