Her finder du reklamer for Vadehavsprodukter, samt en analysemodel. Eleverne arbejder med analyse og fortolkning af reklamerne, individuelt eller i grupper. Supplerende, kan de selv lave reklamer.
Dansk
efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
- Tekstforståelse
- Sammenhæng
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
- Fortolkning
- Vurdering
- Perspektivering
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
- Afkodning
- Tekstforståelse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation
- Fremstilling
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Beslut om eleverne skal arbejde individuelt eller i grupper, samt om de skal arbejde med alle reklamerne eller kun en.
- Udlever reklamerne og analysemodellen
- Lad eleverne arbejde med reklamerne - brug modellen som afsæt
- Beslut hvordan der skal fremlægges - om det skal være en skriftlig opgave, som afleveres til læreren, eller om de skal fremlægge for hinanden i mindre grupper
- En supplerende opgave kan være, at eleverne selv laver en reklame for et produkt
- De kan også undersøge, hvordan man i Nationalpark Mols og Nationalpark Thy "brander" sig.
- Print reklamerne
- Print analysemodellen
Læs mere om at arbejde med reklamer i "Reklametid", Jane Kristensen & Jørgen Riber Christensen, Dansklærerforeningen.