Vadehavet strækker sig over tre lande: Danmark, Tyskland og Holland. I alle de tre lande lærer eleverne engelsk og tysk i skolen, men da tysk er modersmål for tyskerne, betragter man engelsk som det fælles Vadehavs-sprog – her er alle på lige fod.
Lad eleverne arbejde med de forskellige ord fra Vadehavet på engelsk og/eller tysk.
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.
Dansk
Efter 6. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
- Fremstilling
Efter 9. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
- Fremstilling
Engelsk
Efter 7. klasse
Skriftlig kommunikation: Eleven kan forstå og skrive hyppige ord og udtryk samt korte tekster om hverdagsemner på engelsk
- Skrivning
Efter 10. klasse
Skriftlig kommunikation: Eleven kan forstå og skrive længere sammenhængende tekster med forskellige formål på engelsk
- Skrivning
Tysk
Efter 7. klasse
Skriftlig kommunikation: Eleven kan kommunikere på tysk skriftligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog
- Skrivning
Del eleverne ind i grupper. Grupperne får til opgave at finde flest mulige vadehavsord til enkelte bogstaver eller grupper af bogstaver ved hjælp af ordbøger.
Herefter kan klassen lave deres egen Vadehavsordbog.
Man kan også vende opgaven om og lade eleverne finde ud af, hvad forskellige ord betyder. Det er sandsynligvis ikke muligt at finde alle ordene i almindelige ordbøger. Evt. kan det være en hjælp at bruge tysk-tysk ordbøger eller engelsk-engelsk ordbøger. Alternativt kan man bruge diverse leksika på det pågældende sprog, der arbejdes med. Brug også gerne internettet.
Opgaven kan udbygges med en Vadehavs-ordkæde. I denne ordleg skal eleverne på skift nævne et Vadehavsord, der ikke allerede er blevet sagt. Ordene kan være enten på engelsk, tysk eller dansk. I kan evt. aftale, at man må mixe de tre sprog.
Hvis opgaven er for nem, kan den gøres sværere ved at eleverne kun må nævne ord som starter med slutbogstavet fra det foregående ord.
Fx: Fyldgrav-Vadehavet-Tidevand-Dige-Ebbe.
Hæng ordkæderne op i klasseværelset eller upload dem på en fælles platform.
Afsæt tid til indsamling af diverse ordbøger, leksika og anden litteratur om Vadehavet, hvor forskellige ord optræder med oversættelse/forklaring.