Turisme er et af de største erhverv på den danske vestkyst, med over 7 mio. besøgende i Nationalpark Vadehavet årligt. Nationalt og på verdensplan har turisme indtil 2020 været konstant stigende, og det har de besøgendes søgen efter unikke, nye og spændende oplevelser også været. At være et UNESCO-verdensarvområde, Nationalpark og Natura 2000-område giver en unik mulighed for at tiltrække udenlandske som indenlandske besøgende.
Spørgsmålet er dog, hvad det betyder for naturen?
Skal oplevelser i naturen fortsat være næsten gratis, som vi har en tradition for i Danmark, eller har vi her en særlig mulighed for at sammensætte nye typer af oplevelser i naturen, som kunderne gerne vil betale ekstra for?
Denne opgave handler om at omsætte en stedbundet ressource til nye, innovative og bæredygtige oplevelsesprodukter, hvor elementer som ”visitor management”, også kaldet "Code of Conduct", og ”verdensarv” inddrages.
Det kunne eksempelvis være naturformidling fra ryggen af en islandsk hest, vandreture med fokus på dyreliv eller strandurter, guidede gåture i ”buldermørke” eller noget helt andet. Her skal indsamles og inkluderes viden om udfordringer og muligheder i forhold til at udvikle nye turismeprodukter i naturen. Er der forskellige interessenter med forskellige interesser, der skal tænkes på? Og hvordan tænkes verdensmål og bæredygtighed helt konkret ind i nye turismeoplevelser i naturen?
Kompetencemål
• Tankegangskompetencen, herunder at kunne skelne mellem hvilke spørgsmål, der er væsentlige for økonomi, og hvilke der ikke er.
• Modelleringskompetencen, bl.a. at kunne anvende foreliggende økonomiske modeller.
• Databehandlingskompetencen, hvor elever skal kunne indsamle, udvælge og bearbejde relevant datamateriale, dels at kunne vurdere troværdigheden af data og deres relevans i en given sammenhæng.
• Kommunikationskompetencen, bl.a. at kunne udtrykke sig på forskellige måder om økonomiske forhold over for forskellige kategorier af modtagere.
Færdighedsmål
Med dette projekt bliver eleverne styrket i evnen til at forholde sig til omverdenen, og udviklet forståelsen for menneskernes forskellighed på baggrund af kulturelle faktorer.
Afsætning:
• Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt/internationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
• Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller. Eleverne skal kunne udarbejde en afsætningsøkonomisk forklaring, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
• Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale/internationale markedsforhold.
• Eleverne skal kunne fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.
Virksomhedsøkonomi:
• Eleverne skal kunne afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomhedsøkonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold, herunder anvende virksomhedsøkonomiske modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger.
• Eleverne skal indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag
Samfundsfag:
• Eleverne skal anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
• Eleverne skal undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
• Eleverne skal anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer samt undersøge aktuelle politiske beslutninger, (herunder betydningen af EU og globale forhold).
I skal i grupper fokusere på at promovere og udvikle et oplevelsesøkonomisk produkt/service/vare, der både sælger og informerer naturen eller dyrelivet i Vadehavet. I skal tænke i, at produktet/servicen/varen skal kunne sælges til både danske og udenlandske kunder/besøgende. Det udviklede produkt/service/vare skal tage udgangspunkt i, at kunderne/de besøgende både skal have en unik oplevelse, men også at de informeres om klima og bæredygtighed på en sælgende måde. I arbejdet skal inddrages 1-2 relevante FN verdensmål og 1-2 formidlere fra en institution.
I skal inddrage en selvvalgt virksomhed/partner fra Vadehavsområdet, der kunne tænkes at ville sælge/markedsføre jeres nyudviklede produkt eller serviceydelse. I skal producere pitch, forretningsplan og en kommunikationsplan for produktet, i forhold til at kunne målrette det til det danske og det tyske marked.
- Der udfærdiges et baggrundsnotat, der ligger til grund for det valgte produkt. Dette skal indeholde eksempler på oplevelsesøkonomiske produkter baseret på naturen/unikt dyreliv i Danmark og verden, og et bud på, hvad der skal tages højde for, når der udvikles et oplevelsesøkonomisk produkt/service/ydelse.
- Undersøg hvor der findes en Code of Conduct for opførsel i naturen, og hvordan dette tænkes med ind i projektet.
- Besøg evt. en formidler, hvor naturvejlederen vil holde et oplæg om deres produkter, hvordan de udvikler nye aktiviteter, produkter og oplevelser. I laver en øvelse hvor I, med udgangspunkt i en case, diskuterer aktuelle problemstillinger omkring formidling i naturen.
- Udvikling af et konkret produkt baseret på en udfærdiget markeds- og trendanalyse indenfor oplevelsesprodukter og naturturisme. Hvilke turister er målet og hvorfor?
- Beskrivelse af produktet: Dette inkluderer bl.a. beskrivelse og pitch, prisstruktur og fortjeneste, salgsparametre, hvor og hvordan sælges det.
- Udfærdigelse af en pressemeddelelse, der kan skabe interesse for produktet og berolige de interessenter, der er skeptiske overfor oplevelsesøkonomiske produkter skabt på baggrund af dyrelivet.
- Perspektivering i forhold til FN’s verdensmål og indsatsområder for verdensarv
- Perspektivering i forhold til det kommunale niveau – skal man i oplevelsesøkonomien stå alene som kommune eller gå sammen med de nordlige eller østlige kommuner for at stå stærkest? Fordele og ulemper?
Præsentation og evaluering
Projektet skal fremlægges sammen med den eller de elever, som man har samarbejdet med. Udgangspunktet skal være en synopsis eller rapport der indeholder følgende:
- Fremlæggelse af markeds- og trendanalyse, produktet samt salgs- og markedsføringsplan – perspektivering til verdensmål og indsatsområder for verdensarv
- Præsentation af produktet og markedsføring samt salg
- Debat
4 dage til opgaven og 1 dag til pitch/fremlæggelse.