Billede
Fænomenet 'tidevand' kan være svært at forstå.
Leg tidevandslegen, hvor én elev er Solen, én er Månen og mindst fire elever er Jorden. Armene bruges til at illustrere høj- og lavvande.
Overordnet målgruppe
Mål
Natur/teknologi
Fra 2. klasse
Modellering: Eleven kan anvende naturtro modeller
- Modellering i naturfag
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Vand, luft og vejr
- Jorden og solsystemet
Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi
- Naturgrundlag og levevilkår
Naturfag
Efter 10. klasse
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i naturfag
- Natur
Arbejdsark
Sådan gør du
Tal om tidevand, læs faktaark, se på tidevandsillustrationer og læs evt. uddrag om tidevand fra "Troldepus i marsken".
Leg legen, skift roller og prøv igen…
Målgruppe
Forberedelse
- Print arbejdsark eller kopier links og send det til eleverne
- Læs beskrivelsen af legen godt igennem, inden du har eleverne med. Se arbejdsark.
Varighed
Vis ikke i søgning
Afbrudt
Vis ikke på profil
Tilsluttet
Fokus
Arbejdsark
Fil
tidevandleg.pdf (1.01 MB)
Titel
Tidevandsleg
Fil
tidevandsillustration-pdf_1.pdf (111.53 KB)
Titel
Tidevandsillustration
Fil
hvad-er-tidevand-pdf_8.pdf (445.44 KB)
Titel
Hvad er tidevand?
Fil
troldepus_i_marsken_1.pdf (103.92 KB)
Titel
Uddrag fra "Troldepus i marsken"
Titel
Artikel om tidevand