Der arbejdes med stormfloder.
Eleverne skal sættes sig ind i hvad en stormflod er, og hvad det har af betydning for mennesker og dyr.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
- Faglig læsning og skrivning
Historie
Efter 6. klasse
Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden
Historiske problemstillinger
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Sociale og kulturelle forhold: Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
- Kultur
Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi
- Naturgrundlag og levevilkår
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Lad eleverne læse om stormflodsberetninger fra ”Fortællinger om orkanen d. 3. december 1999”. Du kan evt. lade dem finde yderligere informationer på nettet.
Brug evt. fortælleark om stormflodsøjlerne langs Vadehavet. Se arbejdsark.
Litteraturforslag:
- "Decemberorkanen - 3. december 1999", Peter Tanev, K.E. Media 2004
- Afsnittet om Stormflod fra "Det danske vejr", Jesper Theilgaard, Gyldendal 2006
- Skaf adgang til pc og litteratur
- Kortmateriale over Vadehavet kan findes på nettet
- Brug mobiltelefon til lydoptagelse
- Skaf farver og skriveredskaber i forskellige størrelser
- Skaf materialer til modelbyggere
- Skaf evt. udklædning til rollespil