Den islandske ryle er en vadefugl, der hvert år trækker fra Afrika til Nordsibirien og tilbage igen. For at dette kan lade sig gøre, må rylerne mellemlande i Vadehavet og tanke op med en masse mad fra det store spisekammer som Vadehavet er. Lad eleverne være ryler og lad dem gennemføre turens mange udfordringer.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Naturen lokalt og globalt
Opstil en ”løbebane" med fem punkter/lande på en lang stribe – længden bestemmer du selv. Brug evt. kegler eller andet der kan symbolisere de forskellige lande. Sæt de printede landeark fast på de yderste markeringer.
Inden du tager klassen med ud, læses en introhistorie højt om rylens rejse fra Namibia til Tajmyr-halvøen i Rusland. Kig sammen på kortet over ruten og spørg om de kender nogle af landene.
Opdel eleverne i det antal grupper I har oplæsere til. Kan også gennemføres med én stor gruppe.
Gruppen bindes sammen med et tov (rundt om livet på dem).
Afhængig af antallet af grupper skal banen være bred nok til at de ikke løber ind i hinanden.
Gruppen får udleveret tre æg når rejsen starter. Oplæseren kan tage et æg fra flokken, hvis en af ”rylerne” falder ud. Når gruppen kommer frem udleveres endnu to æg. Den første gruppe modtager et ekstra æg som bonus.
Rejsen foregår ved at én af de fire cases til hvert land læses højt, hvorefter gruppen udfører den stillede opgave, før de ”flyver” videre til næste land.
De svære ord er markeret med kursiv. Den voksne kan spørge ind til forståelsen af disse.
Gruppen skal ved ankomsten til hvert land vælge et tilfældigt tal mellem 1 og 4. Tallet afgør hvilken case de vælger og efterfølgende løser opgaven til.
Den voksnes opgave er, at læse de forskellige cases højt til de enkelte lande og kontrollere at opgaven ved hvert land løses tilfredsstillende. Rejsen afsluttes på ynglepladsen, hvor gruppen får to ekstra æg. Dette er belønningen for at hele flokken nåede frem, så de nu kan yngle og "opretholde" bestanden.
Efter rejsen kan man snakke om de udfordringer og opgaver, de mødte undervejs på deres træk. Landearkenes billeder kan understøtte fortællingen om hvad ”rylerne” har set og oplevet.
Print:
- Introhistorie
- Cases – i et antal der passer til antallet af oplæsere
- Landeark x 2
- Æg x i et antal der passer til antallet af grupper
Desuden:
- Skaf tov/snor
- Skaf kegler og tape eller pinde og hæftepistol
- Landeark og æg kan eventuelt lamineres, så det kan bruges igen.