Stormfloder er et livsvilkår langs Vadehavet. En stormflod er en betegnelse for ekstra stort højvande i forbindelse med stærk storm fra vest.
Gennem denne lille leg kan eleverne få kropsliggjort den særlige dynamik der findes ved Vadehavet. Legen kan leges både indenfor, i et rum med god plads, eller udenfor på græs, sand eller lignende.
Børnehaveklasse
Krop og bevægelse: Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen
- Bevægelse og leg
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Årets gang
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på
- Fortælling
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Perspektivering: Eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag
- Perspektivering i naturfag
Efter 4. klasse
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster
- Vand, luft og vejr
Del eleverne i tre grupper og fordel rollerne på grupperne: Dige - Vand - Vind.
Herefter:
- Dige - eleverne holder hinanden i hånden i en kæde og danner et dige
- Vand - Vandet er først ebbe (vandet falder). Alle børnene der er vand, lægger sig ned
- Vind - De børn, der er vind puster lige så stille til vandet
- Vand - Vandet bliver til flod (vandet stiger) og børnene rejser sig langsomt op i takt med at vandet stiger
- Vind - Vinden blæser/puster nu kraftigt og vandet pisker ind mod diget. Børnene skubber "vandet" ind mod diget. Mon det holder?
- Holder det, jubler I! Holder det ikke, må det repareres og en ny leg kan begynde
- Børnene skifter roller, så alle prøver at være vand, vind eller dige
Husk at aftale spilleregler, når der skubbes. Hvis én råber stop, stopper man.