Strandskaden er let at kende med sin sorthvide fjerdragt, røde næb og røde ben. Den mindre præstekrave med de brune farver er snu - fx. når den spiller syg og lokker en fjende væk. I arbejdet med denne opgave, vil eleverne få kendskab til strandskaden og præstekraven, som man kan møde ved Vadehavet. Der er opgaver til både at arbejde hjemme på skolen og ude på ved Vadehavet. Der er faktaark, malebogssider og fortællebog lige til at printe, så eleverne kan bruge allerede kendt viden når de tager til Vadehavet og ser på fugle.
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Dyr og planter
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på
- Fortælling
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
- Faglig læsning og skrivning
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
- Læs fortællebogen "Strandskaden Skalle og Præstekraven Pelle" højt for eleverne
- Tal om tekst og billeder
- Suppler med viden fra faktaarkene
- Lav evt. "kikkerter" af wc-ruller
Tag til Vadehavet og kig efter fugle i wc-rullekikkerter.
Lyt til Vadehavet og fuglene. Læg jer ned med lukkede øjne og lyt til Vadehavets- og fuglenes lyde. Når I har lyttet et stykke tid, kan I tale om hvem der har hørt hvad. Det kan være planter der hvisler i vinden, lyde fra havet eller fra fugle og selvfølgelig jeres egne bevægelser.
- Print fortællebogen (Vælg indstillingen "Booklet" - så bliver det til et lille hæfte)
- Print faktaarkene og malebogssiderne
- Skaf farver
- Laminer evt. arkene
- Skaf wc-ruller og tape
- Beslut hvor I vil tage hen
- Tjek tidevandet - Ta’ på tur når det er lavvande
- Book evt. en tur på vaden med en naturvejleder
Læs fortællebogen "Strandskaden Skalle og Præstekraven Pelle" højt for eleverne, eller lad dem læse den selv
Tal om tekst og billeder og lad eleverne supplere med deres viden
Farvelæg fuglene på malebogssiderne
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål 14 - Livet i havet og Verdensmål 15 - Livet på land.
En time hjemme til oplæsning og samtale - To timer ved vaden - En time hjemme til oplæsning, samtale og maling.