Lad eleverne opleve mangfoldigheden af planter ved Vadehavet. Inden I tager afsted, fletter I en kastering i pil, som bruges når der ledes efter planter. Planterne sorteres og der leges en stafetleg.
Sammen med eleverne flettes kasteringe i pil. Se arbejdsark nederst på siden.
Kasteringene medbringes på turen til Vadehavet. Eleverne anvender kasteringene, når de går på opdagelse efter planter i marsken og på strandengen. Ved brug af kasteringe får eleverne oplevelser med mangfoldigheden af planter, og anvender samtidigt et naturvidenskabeligt arbejdsredskab. I naturvidenskabelig sammenhæng hedder kasteringen en 'Raunkiærcirklen'. Raunkiærcirklen er dog større og selvom der også her kastes tilfældigt, anvendes den systematisk til at undersøge hvilke planter der findes i et område. Eleverne anvender kasteringen ved at kaste tilfældigt i et område. De har nu ”fanget” det, der ligger inde i kasteringen. Kasteringen kan i øvrigt anvendes til mange andre naturtyper.
OBS! Vær opmærksom på at der kan være ynglende fugle på strandengen.
Børnehaveklasse
Krop og bevægelse: Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen
- Fysisk aktivitet
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Naturnysgerrig
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
- Undersøgelser i naturfag
- Organismer
Efter 4. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger
- Formidling
Eleverne er sammen to og to eller i små grupper og går på jagt efter planter ved hjælp af kasteringe og samleposer. Eleverne kaster tilfældigt med kasteringen og ”fanger” derved forskellige planter. Eleverne løber hen og kigger på planterne. Eleverne indsamler blade fra de forskellige planter de finder indenfor kasteringen.
Læg nu kasteringene på jorden.
I fællesskab sorteres de indsamlede blade efter bladets form. Planterne placeres efterhånden, sorteret, i kasteringene.
Måske kender I navne på nogle af planterne og måske ved I om de er spiselige. Brug evt. fortælleark og plantebestemmelsesark. Kig på bladets form, farve, mærk på overfladen og lugt til bladet.
Pluk et mindre antal af fire forskellige planter som I lige har arbejdet med. Placer de fire plantearter i midten af fire kasteringe, der er placeret på jorden.
Prøv nu at lære navnestof. Prøv i fællesskab at give bladene fra de forskellige planter en historie i relation til de naturgivne forhold. Tag her udgangspunkt i bladets form, tykkelse, om den er glat eller ru, stor eller lille og om den blev ”fanget” tæt på vaden eller længere oppe på land.
Lad herefter eleverne (fra god afstand) løbe hen og hente den plante, der bliver råbt op. Det kan være en voksen eller en af eleverne der råber dét op, som skal hentes. Flere elever kan løbe på samme tid.
Måske har I samlet andre ting end planter med kasteringene som kan indgå i legen.
Tag evt. fotos af planterne, som I kan hænge op på skolen.
- Print arbejdsark
- Flet pilekranse på skolen. Pilegrene kan ofte klippes i et læhegn, og det er de lange årsskud I skal anvende. Husk at få ejerens tilladelse
- Skaf en grensaks
- Skaf små samleposer
- Skaf kamera eller telefoner
Sidst på foråret, sommer og efterår
1-1½ time ude (+ tid til at flette en kastering inden I tager ud)