Wegrow

Navn
LIFE Fonden

Vi bliver flere og flere mennesker på kloden, og det bliver et problem at producere mad nok til alle i år 2050, hvis vi ikke finder på nye løsninger. Det er svært at finde mere landbrugsareal at dyrke afgrøder på, men måske kan vi dyrke dem på en smartere måde? I WeGrow skal du og din klasse undersøge en bæredygtig metode med naturlige mikroorganismer.

Turbovækst

Navn
LIFE Fonden

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.

Forløbet er bygget op omkring et digitalt spil, hvor eleverne udvikler deres eget land fra et udviklingsland til et industrialiseret land. Kitforløbet veksler mellem opgaver i det digitale spil og undersøgelser i klassen. 

Fra Bund Til Mund

Navn
Kattegatcentret

Hvordan tilbereder man en strandkrabbe over bål – og kan man pifte retten op med tang? I vores undervisningsforløb ”Fra bund til mund” tilbereder vi vores egen mad i bedste ”Nak & Æd”-stil!
Dette undervisningsforløb giver en enestående mulighed for at undersøge og blive kloge på den mad, vi spiser. Vi tænder op i bålkomfurerne og tilbereder en lækker havsuppe. Undervejs bliver vi klogere på nogle af de danske havdyr samt deres levevis og tilpasninger. Og måske kan man endda overvinde sin frygt og holde en levende krabbe!

Blæret tang! Kend mig og spis mig...

Navn
Naturvejleder Helle Thuesen Westergaard

Forløbet giver eleverne viden om, hvad tang er og hvilken rolle den spiller i havet. Forløbet introducerer dem til almindelige danske arter af tang.

Vi kan også sætte fokus på tang som tilsætning i fødevarer. Eleverne bliver klogere på, hvilke egenskaber tang har og vi undersøger, hvilke fødevarer og kosmetiske varer tang indgår i. 

02. Snak og æd

Navn
Natur- og friluftsvejledningen

Jagt har altid været en del af menneskets natur for at få mad og andre ressourcer.  Vi snakker om det dyr vi skal spise, jagten, drabet og etiske overvejelser omkring jagten, måske prøver vi nogle jagtfærdigheder af. Vi snakker om dyrets biologi, hvor lever det, hvad spiser det og fødekæder generelt.

Dyret vi har ”jagtet” skal vi finde kødet på og når det er sikret, så skal vi prøve at disikere dyret, vi skal kigge på indvolde og prøve at finde fasanens tænder osv.