Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede

"Om du er til rå og enestående naturoplevelser eller autentiske kulturoplevelser, er vidderne uendelige ved Vadehavet. Nationalpark Vadehavet forener området med unikke naturoplevelser i sit uendelige og foranderlige landskab. Oplev stærene der danser på himlen, pluk dine egne østers og besøg sælerne i deres naturlige habitat. Mærk Vesterhavets bølgende brus, lige her, hvor Vadehavet og Vesterhavet mødes."

Sådan lyder anprisningen i turistbureauernes indledning til Vadehavet.
De nye tendenser i turistsektoren tilsiger dog, at alle nye turisttiltag skal være bæredygtige og skal ske i samspil med omgivelserne.

Opgaven:

I skal i grupper fokusere på at promovere Vadehavsområdet på det danske og det tyske marked. I arbejdet skal I inddrage 5 selvvalgte virksomheder/partnere fra Vadehavsområdet, der sælger/markedsfører produkter og serviceydelser. I skal besøge en af disse virksomheder/partnere.
 

I skal producere en hjemmeside, der skal målrettes det danske og det tyske marked.
Hjemmesiden skal som minimum indeholde:

  • En præsentation af Vadehavsområdet og 5 af dets virksomheder/partnere, inkl. deres produkter og serviceydelser
  • Hjemmesiden målrettes både det danske og det tyske marked, og skal udfærdiges på begge sprog. Der skal tænkes kulturforskelle ind i hjemmesiden dvs. emner, udtryksformer osv.
  • Hjemmesiden skal være stilren, overskuelig, god at navigere rundt i og samtidig demonstrere jeres IT-færdigheder
  • I skal for en af jeres valgte virksomheder/partnere lave en værdikæde- eller BMC-analyse på ca. 1½ side
  • I skal for samme virksomhed/partner lave en omverdensanalyse for det danske marked på ca. 2 sider og en omverdensanalyse for det tyske marked på ca. én side.
  • Derudover skal I udarbejde en reklame inklusiv en analyse for et/en af jeres vadehavsprodukter/serviceydelser. Det kan være en annonce eller en video. Inddrag i den forbindelse AIDAE eller den forenklede kommunikationsmodel.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Kompetencemål:

  • Tankegangskompetencen
  • Modelleringskompetencen
  • Databehandlingskompetencen
  • Kommunikationskompetencen

Færdighedsmål:

  • Styrket din evne til at forholde dig ræsonnerende til omverdenen
  • Udviklet din forståelse af menneskers forskellighed på baggrund af kulturelle faktorer

Faglige Mål:

Afsætning:

  • Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt (og internationalt)
  • Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller
  • Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale (og internationale) markedsforhold
  • Eleverne skal kunne fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag.

Informatik:

  • Konstruktion af et IT-system til en problemstilling
  • Programmering
  • Interaktionsdesign

2. fremmedsprog - tysk:

  • Læseforståelse – læse og forstå typer og genrer af ubearbejdede tekster på tysk
  • Talefærdighed – udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd
  • Skrivefærdighed – udtrykke sig forståeligt på skriftlig tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks.

Evaluering:
Mundtlig præsentation i grupper ud fra synopsis med efterfølgende dialog/samtale.

 

Sådan gør du

Analyserne skal ikke være en del af hjemmesiden, men afleveres som bilag.

Opgaven svarer til 4 studiedage + 1 dag til fremlæggelse.

Efterfølgende skal gruppen præsentere hjemmesiden og analyserne for underviseren, fx i en powerpoint eller lignende.
Fremlæggelse planlægges til max. 15 minutter. To minutter af fremlæggelsen skal være på fremmedsproget. I deler de 15 minutters ”pitch” nogenlunde ligeligt mellem gruppens medlemmer. Alle deltagere med tysk som 2. fremmedsprog skal præsentere noget på tysk. Herefter er der dialog med jer i ca. 20 minutter.
Der er ca. 10 minutter til votering og feedback. I bedømmelsen vægter jeres skriftlige arbejde - dvs. hjemmeside og bilag 50 %. Den mundtlige præsentation med powerpoint og dialog vægter også 50 %.

I forløbet skal der indgå et besøg hos en producent eller en formidler.

Målgruppe
Aktivitet
Varighed
Vis ikke på profil
Tilsluttet
Skjul kontaktformular
Afbrudt