Billede
Tidevandet er med til at kendetegne Vadehavet og gør bl.a. området attraktivt for de mange trækfugle, der hvert efterår og forår mellemlander i Vadehavet for at nyde godt af de rigelige mængder af fødeemner. Men det kan være svært at forstå hvordan tidevand fungerer.
Hvad er tidevand og hvordan opstår det? Det er Troldepus med til at svare på i denne opgave.
Overordnet målgruppe
Fag
Mål
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Jorden og solsystemet
- Vand, luft og vejr
Sådan gør du
Lad evt. eleverne se videoen her om tidevand (1:09 min), som forberedelse eller diskussion til opgaven.
- Introducer klassen til begrebet 'tidevand' og læs uddraget fra "Troldepus i marsken"
- Vis eleverne "Hvorfor tidevand" og snak om modellen
- Arbejder I med tidevand og Vadehavet over en længere periode, anbefaler vi, at I hver dag printer en tidevandskurve ud fra www.dmi.dk og registrerer vindretningen og skriver den på kurven. Kurverne hænges op i klassen, så man kan sammenligne dem dag for dag.
Forberedelse
- Print tidevandsprognosen for den dag, du vil lade eleverne arbejde med emnet. Det er muligt et par dage i forvejen
- Print arbejdsark og Troldepus-tekst
Aktivitet
Varighed
Vis ikke i søgning
Afbrudt
Vis ikke på profil
Tilsluttet
Fokus
Arbejdsark
Fil
hvorfor-tidevand-pdf.pdf (38.79 KB)
Titel
Hvorfor tidevand?
Fil
troldepus_i_marsken.pdf (107.25 KB)
Titel
Uddrag om tidevand fra Dines Skafte Jespersens bog "Troldepus i marsken"
Titel
Baggrundsviden om tidevand til læreren