Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede
Månen

Tidevandet er med til at kendetegne Vadehavet og gør bl.a. området attraktivt for de mange trækfugle, der hvert efterår og forår mellemlander i Vadehavet for at nyde godt af de rigelige mængder af fødeemner. Men det kan være svært at forstå hvordan tidevand fungerer.
Hvad er tidevand og hvordan opstår det? Gennem film, oplæg og undersøgelser, lærer eleverne i denne opgave at besvare disse spørgsmål.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Geografi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

  • Jordkloden og dens klima
  • Naturgrundlag og levevilkår

Fysik/kemi
Efter 9. klasse

Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi

  • Jorden og Universet

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Undersøgelser i naturfag
  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

 

Sådan gør du
  • Introducer klassen til begrebet 'tidevand'
  • Lad eleverne se videoen "Tidevand i Vadehavet" (se nedenfor)
  • Vis eleverne "Hvorfor tidevand" og snak om modellen
  • Lad evt. eleverne læse artiklen under "Baggrundsviden om tidevand"
  • Lad eleverne løse opgaverne parvis eller i grupper

Arbejder I med tidevand og Vadehavet over en længere periode, anbefaler vi, at I hver dag printer en tidevandskurve ud fra www.dmi.dk, registrerer vindretningen, og skriver den på kurven. Kurverne hænges op i klassen, så man kan sammenligne dem dag for dag.

 

Forberedelse
  • Print tidevandsprognosen et par dage i forvejen for den dag, du vil lade eleverne arbejde med emnet - et eksemplar pr. elev/gruppe
  • Print arbejdsark og opgaveark til hver elev/gruppe

 

Aktivitet
Varighed
Video
Vis ikke på profil
Afbrudt
Arbejdsark
Titel
Vadehavets tidevand
Download tekst
Se mere her
Fil
Titel
Opgaveark tidevand
Download tekst
Se mere her
Titel
Hvorfor tidevand?
Download tekst
Se mere her!
Skjul kontaktformular
Afbrudt