 
Gennem oplæsning, leg og samtale, lærer børnene om de to fisks forskelligheder og ligheder. Hvad æder de, hvordan er de tilpasset livet i Vadehavet og hvordan formerer de sig - er nogle af de spørgsmål, som I kan blive klogere på.
Start med at snakke med børnene ud fra billeder af de to fisk, og lad dem prøve at beskrive hvad de ser. Farver, former, finner og størrelse kan være gode ting at holde øje med.
Derefter læses der højt fra fortællebogen "Rødspætten Røde og Ulken Ulrikke". Igen kan der tales om, hvad der bliver sagt i bogen om dyrenes tilpasning, form, farve, formering og levevis.
Brug lidt tid på at lære remsen herunder om rødspætten. Måske børnene selv kan være med til at lave en ny remse om ulken?
Rødspætteremse med kroppen:
- Den er flad [Klap med hænderne]
- Øjne på hovedet [Pege og tommel laver øjne oven på hovedet]
- Prikker på ryggen [Tommel peger på ryggen]
- Finner til grave sig ned [Ryste med armene]
- Bevægelserne gentages flere gange, mens man remser kendetegnene op for rødspætten. Prøv at gøre det hurtigere og hurtigere.
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål 14 - Livet i havet.
Print:
- Fortællebogen "Rødspætten Røde og Ulken Ulrikke"
- Faktaark om ulk
- Faktaark om rødspætte