Klimaet ændrer sig, det ved de fleste. Hvad er klima egentlig, og hvad er konsekvenserne af klimaforandringerne globalt og i Randers? Hvordan kan vi på en bæredygtig måde tilpasse os konsekvenserne af klimaændringerne? Hvad stiller vi op med al den ekstra regn, der vil falde i fremtiden, og hvordan kan vi se på regnvand som en ressource? Hvad gør Vandmiljø Randers for at tage hånd om regnvand, og hvad kan du selv gøre? Det er nogle af de emner dette forløb i REGNhytten behandler.
Emner og fagligt fokus
Dette undervisningsforløb sætter fokus på vand og vands betydning for planter, dyr og mennesker. Der er særlig fokus på regnvand som ressource for fremtidens drikkevand samt de øgede udfordringer med regnvand som følge af, at klimaet ændrer sig.
Program
Et besøg i REGNhytten varer 2 – 2½ time, og programmet er som følger:
- Velkomst
- Gruppearbejde om emnet ”Det livsvigtige vand”
- Oplæg om vand, klima og klimatilpasninger,
- Praktiske forsøg ved REGNhyttens modeller og forsøgsopstillinger
- Opsamlende gruppearbejde
- Afslutning i plenum.
Kompetencemål
Under de praktiske forsøg arbejder eleverne ved 4 - 6 forskellige stationer, som eleverne roterer i mellem. Hver elevgruppe når typisk 3 - 4 stationer.
Ved stationerne gennemfører eleverne forsøg efter en forsøgsbeskrivelse. Herved trænes det at læse og forstå en opgave inden arbejdet udføres.
Under afslutningen fremlægger grupperne resultater og reflektioner over forsøgene for resten af klassen.
Forsøgene har relation til "Vandets kredsløb" og klimatilpasning.
Forløbet knytter sig til FN´s verdensmål: 6,12,13,14
Husk påklædning efter vejret, da vi skal være både ude og inde.
Formålet med undervisningsforløbet er at give eleverne et kendskab til vandets kredsløb og klima, klimatilpasning samt regnvand som ressource.
Efter et besøg i REGNhytten vil eleverne have et øget kendskab til:
- vandets kredsløb og vands tilstandsformer
- klima, klimatilpasning, og hvad ændringer i klimaet betyder globalt, regionalt og lokalt i Randers
- hvordan regnvand spiller sammen med vandets kredsløb
- begreberne: forskellige jordtypers nedsivningsevne, belægningstyper og regnvandsbede.
Forsyningsselskaberne i Danmark har i fællesskab udarbejdet hjemmesiden "Vandets vej" https://vandetsvej.dk/
Her kan i finde inspiration til at arbejde med emnerne inden et besøg, fx under "Klimatilpasning" eller "Vand i verden".
Undervisningsportalen "Skoven i skolen" har flere forløb om klima og klimatilpasning: https://www.skoven-i-skolen.dk/temaer/klimatilpasning
Et besøg i REGNhytten passer fint til undervisning om vandets kredsløb.
Brug eventuelt "Vandets vej" https://vandetsvej.dk/ afsnit om vandets kredsløb.
En GPS vil vise vej til Randers Centralrenseanlæg, da REGNhytten har samme adresse. I skal ikke ind på renseanlægget, men ind ved REGNhyttens p-plads.
REGNhytten har egen indgang. For enden af Ørneborgvej skal i dreje til venstre. Se efter REGNhyttens p-skilt.
Kommer i med offentlig transport, skal i stå af ved Engboulevarden og gå ned ad Kristrup Engvej til REGNhytten.
Bedst i perioden marts til november, da dele af forløbet er udenfor.
2 - 2½ time
Cykelparkering
Book et besøg gennem Vandmiljø Randers hjemmeside - se "Tilmelding"
Af hensyn til vores planlægning skal besøg bookes senest en uge før i ønsker at komme.