SEKUNDÆRT materiale
Klimapakker er en vidensbank til underviseren udviklet af CONCITO. I materialet findes der links til inspiration og andet undervisningsmateriale om fødevarer fra CONCITO. Klimapakken om fødevarer omhandler drivhusgasudledning, kostråd og klimamærkninger, madspild og madvaner.
Mød CONCITOs Klimaambassade og vær med til at opdage, hvorfor og hvordan mad og klimaaftryk hænger sammen. Sammen skal vi undersøge, hvor der lokalt findes grønne løsninger inden for produktionen og forbruget af fødevarer. Forløbet introducerer eleverne til grønne, lokale fødevareløsninger, som de selv skal udforske og arbejde med i praksis.
"Kom Tæt På..." er Den grønne tænketank CONCITOs indsats for at gøre 'klima' til et konkret, lokalt og relaterbart emne i undervisningen. Med dette forløb skal vi tættere på, hvordan der i Viborg kommune findes gode løsninger på et mere klimavenligt fødevareforbrug med en praksiserfaring ved en lokal fødevareløsning. Forløbet består af forberedelse til besøget med undervisning i egen klasse understøttet af CONCITOs tilsendte materiale. Selve besøget foregår i et eksternt læringsmiljø - planlagt og faciliteret af CONCITOs Klimaambassade.
Formålet med forløbet er:
- At eleverne får en forståelse af forbindelserne mellem lokalt og globalt i produktion af fødevarer
- At eleverne prøver kræfter med at beregne forskelle på forskellige fødevarers klimaaftryk
- At eleverne stifter bekendtskab med hvordan klimavenlige løsninger kan anvendes i eget hverdagsliv
- At eleverne opnår kendskab til hvem der har et handlerum i forhold til at ændre på produktionen af fødevarer
- At eleverne får en forståelse for hvilke kompetencer, der er nødvendige i en grøn fødevaresektorer.
Forløbet er bygget op som før, under og efter besøget/aktiviteten i tråd med Viborg Kommunes udeskolemodel.
Før besøget skal eleverne introduceres til emnet, herunder hvilke udfordringer og løsninger, der er på fødevareområdet. Derudover skal de forberede sig på besøget hos en lokal fødevareløsning.
Under besøget oplever eleverne eksempler på, hvordan der arbejdes med grønne fødevareløsninger i praksis. Eleverne indsamler empiri/viden til efterbehandling.
Efter besøget arbejder klassen med den empiri de har fra besøget i kobling med deres viden om klima og fødevarer. Eleverne perspektiverer besøget ved at undersøge, hvordan løsningerne fra besøget kan bruges andre steder, herunder på deres egen skole og i deres eget hverdagsliv.
Eksempler på Fælles Mål
Samfundsfag, efter 9. klassetrin
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet Økonomi, hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien med særligt fokus på privatøkonomi og forbrugeradfærd.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet Sociale og kulturelle forhold, hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger. Med særligt fokus på socialisering og kultur.
Geografi, efter 9. klassetrin
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet undersøgelse, hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi. Med særligt fokus på globalisering og naturgrundlag og levevilkår.
Biologi, efter 9. klassetrin
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet Perspektivering, hvor eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på anvendelse af naturgrundlaget.
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet perspektivering, hvor eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på; jordenkloden og dens klima; globalisering; naturgrundlag og levevilkår.
Fysik/Kemi, efter 9. klassetrin
- Der arbejdes inden for kompetenceområdet perspektivering, hvor eleven kan perspektivere fysik/ kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på; perspektivering i naturfag; jorden og universet; produktion og teknologi.
Det er desuden oplagt, at klassen i forberedelsen arbejder inden for kompetenceområdet Undersøgelse, hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelse i et flere naturfag til.
I forøbet skal klassen møde Klimaambasaden. Klimaambassaden hører til i den grønne tænketank CONCITO, som har stor klimaviden om forbrug og fødevarer.
Klimaambassaden står for at vise en lokal klimaløsning, hvor eleverne skal besøge et eksempel på en grøn fødevareløsning. Hvilket slags besøg det skal være aftales i dialog med Klimaambassaden ved tilmeldingen til forløbet. Har I særlige forslag kontaktes vi gerne. Besøget kan variere i omfang og tid efter klassens behov.
Eksempler på besøg:
- Besøg en fødevareproducent: fx et besøg på et lokalt landbrug. Besøget giver viden om grøn omstilling i produktionen.
- Besøg en fødevarervirksomhed: fx et besøg i et supermarked eller en kantineordning. Besøget giver anledning til at få kendskab til løsninger fra dem, som sælger og tilbereder vores fødevarer.
- Besøg skolens kantine: har jeres skole en kantine er det oplagt at finde ud af, hvordan skolen selv kan arbejde med klimavenlige madvaner.
I alle tilfælde anvendes besøget som et konkret eksempel på, hvordan fødevareområdets klimaaftryk kan nedsættes og løsninger kan udvikles og udbredes. Besøget vil være dialogbaseret og praksisnært. Der lægges op til at eleverne har forberedt spørgsmål og konkrete undersøgelser forud for besøget.
Når det er aftalt med de deltagende lærere, hvilket slags besøg klassen ønsker, får klassen tilsendt et forberedelsesmateriale. Materialet sætter en 'grøn ramme' for besøget, hvor elever skal forholde sig til deres forhåndsviden og opstille dilemmaer forbundet med fødevareproduktion.
Efter besøget er der lagt op til, at eleverne perspektiverer besøget til både en global og lokal kontekst. Det er tilrettelagt som øvelser, hvor eleverne skal anvende deres viden til at vurdere den besøgte løsnings klimaeffekt og potentiale, samt en øvelse om "hvem kan gøre hvad"; hvor eleverne skal forholde sig til hvem kan hjælpe med at udbrede løsningen, hvem har ansvar og hvad kan eleverne selv gøre?
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Forløbet foregår på jeres skole og i et eksternt læringsmiljø, som CONCITO kan hjælpe med at skabe kontakt til.
Efter aftale er det muligt at besøget kan rumme mere end en klasse.
De tre timer er et estimat for besøget. Det er eksklusiv lektioner til forberedelse og efterbearbejdning.
Ønsker eller behov for specifikke faciliteter aftales i dialog med Klimaambassaden efter tilmelding.
Tilmelding sker ved at kontakte Jonatan Waagner, projektmedarbejder i CONCITO.
Kontakt formidler, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.