Navn
Folkekirkens Skoletjeneste i Randers, Favrskov og Hobro-Mariager
Indsendt af FUSR den
Varighed
6.00
Billede
© Birgitte Ahlmann
Materialer
Beskrivelse

Undervisningsmaterialet sendes i november.

Visning på kort
Ingen adresse/Vis ikke på kort

- I JULENS FORTÆLLING

Fortællingen om Jesus’ fødsel er en af kristendommens mest kendte og en del af dansk kultur. Alligevel er det de færreste, som ved, at den er blevet krydret. I Bibelen står der fx ikke, at Maria rider på et æsel, at stalden er fuld af dyr, og at der kommer tre hellige konger. Bibelens læsere har gennem tiden udfyldt tomme pladser i fortællingen. De har meddigtet og tilføjet krydderi i form af indhold, fx personer, dyr og genstande. 

Eleverne skal undersøge, hvad der rent faktisk står i Bibelen, men også hvad traditionen over tid har tilføjet fortællingen af krydderi. Eleverne skal desuden på jagt i julesalmen Lille Messias for at finde spor fra Bibelens fortælling, samt de krydderier Anne Linnet har tilsat salmen. 

Afslutningsvis repeterer eleverne deres nye viden om julens fortælling i et stjerneløb, der bringer sanserne i spil, og de prøver kræfter med at krydre en salme. 

Emneområde
Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Nej
Tilmeldingsfrist
Linktekst
Tilmeld dig her
URL
https://www.fusr.dk/projekt/kamel-kanel-og-andre-krydderier-i-julens-fortaelling/
Pris
Enhed
Formål

Det overordnede formål med projektet er, at eleverne gennem arbejdet med julens fortælling tilegner sig viden om kristendommen i både en historisk og nutidig sammenhæng.

Denne viden tilegnes gennem et undersøgende arbejde med en sammenskrivning af Det Nye Testamentes to juleevangelier og to udvalgte julesalmer. Arbejdet har til formål at anspore eleverne til en begyndende analyserende, vurderende og fortolkende tilgang til bibelske tekster.

Det er desuden et formål, at eleverne gennem dette undersøgende arbejde bliver bevidste om, at fortællingen gennem tiden er blevet tilføjet krydderier.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner