Navn
Folkekirkens Skoletjeneste i Randers, Favrskov og Hobro-Mariager
Indsendt af FUSR den
Varighed
8.00
Billede
Materialer
Visning på kort
Ingen adresse/Vis ikke på kort

- FORBINDELSER MELLEM MENNESKER OG NATUR

Hvilken betydning har ens natursyn for, hvordan man navigerer i naturen, og hvad sker der egentlig, hvis man tager ud i naturen og oplever den? Ikke for at måle, veje og beherske den, men for at sanse og mærke den. Dét og meget mere skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor løftede pegefingre og klimaskam ikke får plads. 

Som det allerførste skal eleverne enkeltvis på en guidet lydvandring i naturen. Lydvandringen er indtalt af Emil Prenter, skuespiller ved Aarhus Teater. Målet med lydvandringen er, at eleverne skal finde ‘deres eget sted’, mens de oplever og mærker naturen med deres sanser. 

Elevernes oplevelser fra lydvandringen indgår flere gange i forløbet. Det gør de, når eleverne skal arbejde med forskellige natursyn, myter i religioner og håb på tværs af generationer og tidsaldre. Elevernes egne steder og sansninger på lydvandringen spiller altså en central rolle i hele projektet – ikke mindst, fordi forløbet tager sit afsæt i stedsbaseret læring. 

Eleverne skal se nyproducerede fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker Mickey Gjerris. Filmene lægger op til tekstarbejde, der belyser sammenhængen mellem religiøse myter og forskellige natursyn. De skal desuden arbejde med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle, hvor de præsenteres for tanker om håb. 

Projektet afrundes med et refleksions-kortspil og mulighed for at prøve den fotografiske teknik, blåtryk, som på en nem og smuk måde samler naturen og elevernes indtryk fra forløbet i et kreativt produkt. 

Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Tilmeldingsfrist
Linktekst
Tilmeld dig her
URL
https://www.fusr.dk/projekt/indtryk-udtryk-aftryk/
Pris
Enhed
Formål
  • At eleverne præsenteres for forskellige syn på naturen.
  • At eleverne reflekterer over, hvad disse forskellige syn betyder for menneskers forhold til naturen.
  • At eleverne opøver forståelse for, hvordan oversættelser af den bibelske tekst kan have betydning for den måde, den bliver udlagt på.
  • At eleverne forholder sig til det kristne grundbegreb håb og dets modsætning, frygt.
  • At eleverne overvejer, om deres natursyn kan være en katalysator for deres handling og engagement i fremtiden.
Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

www.fusr.dk

Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner