Navn
Folkekirkens Skoletjeneste i Randers, Favrskov og Hobro-Mariager
Indsendt af FUSR den
Varighed
8.00
Billede
Materialer
Visning på kort
Ingen adresse/Vis ikke på kort

Etik i mødet mellem mennesker

Hvorfor har den menneskelige hjerne trang til at se ansigter, hvor der ingen ansigter er? Hvorfor er det vigtigt at kunne afkode ansigter? Og hvilken betydning har ansigtet for vores relation til andre mennesker?

Indledningsvist arbejder eleverne med det enkeltstående ansigt og fænomenet pareidolia, når de går på fotografisk opdagelse og skal finde ansigter, hvor der egentlig ingen ansigter er.

Kristendomsfagligt sættes der fokus på det relationelle møde mellem ansigter. Den franske filosof Emmanuel Levinas’ tanker om ansigtet bruges til at åbne og forstå konkrete møder i Det Nye Testamente, hvor mødet med den andens ansigt kalder på etisk handling. 

Det er ikke altid, at man automatisk handler godt, når man hører en ‘kalden’ fra den andens ansigt. Eleverne skal derfor også arbejde med den danske teolog K.E. Løgstrups tanker om den etiske fordring og komme med deres eget bud på en manual over etiske handlinger.

I projektet skal eleverne endvidere arbejde billedkunstfagligt med deres eget kreative produkt, som skal afspejle projektets pointer om ansigter og etik. Kunstner og Randers-ambassadør Mette Rishøj har udviklet det kreative produkt.

Projektet er udarbejdet i samarbejde med Randers Kunstmuseum. Værker, fra bl.a. Randers Kunstmuseum, inddrages undervejs i undervisningen, og der bliver mulighed for rundvisning på museet i forbindelse med projektet. Har skolen mere end 5 km til museet er Skoletjenesten behjælpelig med transport.

Projektet indledes med en workshop på Randers Kunstmuseum.

Emneområde
Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Nej
Tilmeldingsfrist
Linktekst
Tilmelding her!
URL
https://www.fusr.dk/projekt/ansigt-til-ansigt/
Pris
Enhed
Formål

I kristendomskundskab skal eleverne arbejde med det relationelle møde mellem ansigter og reflektere over konkrete møder i Det Nye Testamente, hvor mødet med den andens ansigt kalder på etisk handling. I billedkunst skal eleverne arbejde med deres eget kreative produkt, som skal afspejle projektets pointer om pareidolia, den menneskelige hjernes trang til at se ansigter – samt de etiske overvejelser, som opstår i mødet mellem ansigter. 

Beskrivelse til varighed

8 lektioner + evt. besøg på Randers Kunstmuseum.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmeld dig på www.fusr.dk

Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner