Litteratur om jernalderen.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Rundvisning og aktiviteter i det arkæologiske område.
Helt unikt ligger den rekonstruerede landsby side om side med de arkæologiske udgravninger på Hvolris.
Prøv kræfter med en flig af arkæologens arbejde.
Rundvisningen i Hvolris' arkæologiske områder giver eleverne en håndgribelig nærhed til fortiden med spor fra stenalder, bronze- og jernalder. Dette underbygges yderligere gennem vores permanente udstilling af gravgods fra Hvolris. Arkæologidagen giver forståelse for jernalderfolkets levevis for 2000 år siden og for arkæologernes arbejde i dag.
Formålet med forløbet er, at:
- give eleverne et indblik i arkæologens arbejde, og hvordan fortidens spor kan ses både i det omgivende terræn og ved udgravninger.
- give eleverne indblik i, hvordan fortiden rekonstrueres på baggrund af arkæologiske fund.
- give eleverne forståelse af og indsigt i, hvordan man levede for ca. 2000 år siden.
Eksempler fra Fælles Mål
Historie - Der arbejdes med kompetenceområdet 'Kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
Kristendom - Der arbejdes med kompetenceområdet 'Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser', hvor eleven kan forholde sig til hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer.
Arkæologidagen inviterer eleverne på en rundvisning på Hvolris i det arkæologiske område. På vores kultplads taler vi om fortidens tro, og om hvordan fortidens spor kan ses i landskabet. Derefter besøger vi et af jernalderhusene og taler om nutidens rekonstruktion af fortiden.
Derefter skal eleverne selv forsøge sig som amatørarkæologer i et særligt tilrettelagt ”arkæologisk” udgravningsfelt. Her handler det om præcision og samarbejde. Bagefter skal eleverne stykke resultaterne af deres fælles udgravning sammen til et hele.
Dagen foregår i det arkæologiske område, i jernalderlandsbyen og ved modtagelsesbygningen. Tilbuddet er særligt velegnet til større elever, især i udskolingen.
Tag varmt tøj og godt fodtøj på. Påklædning efter vejret.
Forberedelse til Arkæologidagen kunne bestå af én eller flere af følgende elementer:
Introduktion til arkæologi
- Lav en kort præsentation eller video om, hvad arkæologi er, og hvorfor det er vigtigt.
- Diskutér forskellen mellem arkæologi og historie.
Tidslinje-aktivitet
- Lad eleverne lave en tidslinje over Danmarks historie med fokus på perioder, hvor arkæologiske fund er centrale (stenalder, bronzealder, jernalder, vikingetid).
Virtuel rundtur
- Brug digitale ressourcer (fx Nationalmuseets hjemmeside eller YouTube) til at se en virtuel udgravning.
- Eleverne kan notere spørgsmål, de vil stille på turen.
Kort over området
- Find området på et kort og tal om, hvorfor der måske er fund netop dér.
- Diskutér landskabets betydning for bosættelser.
Hypotese-arbejde
- Lad eleverne lave hypoteser: Hvad tror de, man finder på udgravningen? Hvorfor?
- Diskutér, hvordan man tester hypoteser i arkæologi.
Læs en kort kilde
- Brug en letlæst artikel eller et uddrag om et kendt fund (fx Tollundmanden).
- Tal om, hvad fundet fortæller om fortiden.
Da eleverne skal bevæge sig rundt i terrænet og også besøge vores jernalderhuse fordres fornuftigt fodtøj (IKKE sneakers, gummisko og lignende) og varmt tøj.
Husk at tage madpakke med.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Gratis for skoler i Viborg Kommune.
Friskoler, privatskoler o.lign. samt skoler udenfor Viborg Kommune bedes kontakte os for tilbud, gerne på mail. Udgangspunktet er 800 kr. for én vejleder og max. 28 elever.
Book forløbet ved at udfylde Nedenstående formular