Varighed
4.50
Billede
Den oprindelige bebyggelse på Hvolris
Materialer
Fil
Titel
PRIMÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Litteratur om jernalderen.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Jernalder
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Hvad er historie?
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
NT5: Livets udvikling
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
BIO8: Jordens udvikling
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Rundvisning og aktiviteter i det arkæologiske område.

Helt unikt ligger den rekonstruerede landsby side om side med de arkæologiske udgravninger på Hvolris. 

Prøv kræfter med en flig af arkæologens arbejde.

Rundvisningen i Hvolris' arkæologiske områder giver eleverne en håndgribelig nærhed til fortiden med spor fra stenalder, bronze- og jernalder. Dette underbygges yderligere gennem vores permanente udstilling af gravgods fra Hvolris. Arkæologidagen giver forståelse for jernalderfolkets levevis for 2000 år siden og for arkæologernes arbejde i dag.

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Linktekst
Formular
URL
https://forms.office.com/pages/responsepage.aspx?id=TVnLL303RUe3plI2F9lUJBlWAyc0h9BNiN1TQG1tnYFUOTdKUllJSTZRNUcwUjZTOUg0QjdJQkhWRC4u&route=shorturl
Email
hvolris@viborg.dk
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at:

  • give eleverne et indblik i arkæologens arbejde, og hvordan fortidens spor kan ses både i det omgivende terræn og ved udgravninger.
  • give eleverne indblik i, hvordan fortiden rekonstrueres på baggrund af arkæologiske fund.
  • give eleverne forståelse af og indsigt i, hvordan man levede for ca. 2000 år siden.
     

Eksempler fra Fælles Mål

Historie  - Der arbejdes med kompetenceområdet 'Kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.

Kristendom  - Der arbejdes med kompetenceområdet 'Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser', hvor eleven kan forholde sig til hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer.

Aktiviteter

Arkæologidagen inviterer eleverne på en rundvisning på Hvolris i det arkæologiske område. På vores kultplads taler vi om fortidens tro, og om hvordan fortidens spor kan ses i landskabet. Derefter besøger vi et af jernalderhusene og taler om nutidens rekonstruktion af fortiden.

Derefter skal eleverne selv forsøge sig som amatørarkæologer i et særligt tilrettelagt ”arkæologisk” udgravningsfelt. Her handler det om præcision og samarbejde. Bagefter skal eleverne stykke resultaterne af deres fælles udgravning sammen til et hele.

Dagen foregår i det arkæologiske område, i jernalderlandsbyen og ved modtagelsesbygningen. Tilbuddet er særligt velegnet til større elever, især i udskolingen.

Tag varmt tøj og godt fodtøj på. Påklædning efter vejret.

Forberedelse

Forberedelse til Arkæologidagen kunne bestå af én eller flere af følgende elementer:

Introduktion til arkæologi

  • Lav en kort præsentation eller video om, hvad arkæologi er, og hvorfor det er vigtigt.
  • Diskutér forskellen mellem arkæologi og historie.

Tidslinje-aktivitet

  • Lad eleverne lave en tidslinje over Danmarks historie med fokus på perioder, hvor arkæologiske fund er centrale (stenalder, bronzealder, jernalder, vikingetid).

Virtuel rundtur

  • Brug digitale ressourcer (fx Nationalmuseets hjemmeside eller YouTube) til at se en virtuel udgravning.
  • Eleverne kan notere spørgsmål, de vil stille på turen.

Kort over området

  • Find området på et kort og tal om, hvorfor der måske er fund netop dér.
  • Diskutér landskabets betydning for bosættelser.

Hypotese-arbejde

  • Lad eleverne lave hypoteser: Hvad tror de, man finder på udgravningen? Hvorfor?
  • Diskutér, hvordan man tester hypoteser i arkæologi.

Læs en kort kilde

  • Brug en letlæst artikel eller et uddrag om et kendt fund (fx Tollundmanden).
  • Tal om, hvad fundet fortæller om fortiden.
     

Da eleverne skal bevæge sig rundt i terrænet og også besøge vores jernalderhuse fordres fornuftigt fodtøj (IKKE sneakers, gummisko og lignende) og varmt tøj.

Husk at tage madpakke med.

Efterbehandling

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Beskrivelse til pris

Gratis for skoler i Viborg Kommune.

Friskoler, privatskoler o.lign. samt skoler udenfor Viborg Kommune bedes kontakte os for tilbud, gerne på mail. Udgangspunktet er 800 kr. for én vejleder og max. 28 elever.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Book forløbet ved at udfylde Nedenstående formular

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
28
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner